söndag 2 mars 2014

Stämda lärare

Ju mer jag läser in mig på PRIO-materialet (se tidigare inlägg) ser jag vikten av det kollegiala samarbetet och att lära av varandra.

Redan under mitt första år som lärare insåg jag vikten av att samarbeta. Vi var då ofta två lärare i klassrummet som undervisade tillsammans. Vi gav varandra feed-back och frågade ofta "Varför gjorde du så?" eller "Hur tänkte du där?" Ingen tog illa upp och det var en del av kulturen. Även dörrarna stod öppna och vi gick rätt ofta in på varandras lektioner, för det mesta för att hämta något men stannade kvar en liten stund och hjälpte till eller lugnade om det behövdes. Detta var ibland tidskrävande men väldigt lärorikt.

Jag är oerhört intresserad av det kollegiala lärandet och är mycket glad att Skolsmedjan bloggar om det.

Jag kommer återkomma med inlägg om detta och skälet till att jag kom att tänka på det idag var att jag mailade med en kollega vars arbetslag jobbat just med att skugga varandra och handledning kring detta. Han uttryckte det som "samma känsla som att bli stämd, om man nu varit en gitarr". Liknelsen är fantastisk.

Man kan spela på en ostämd gitarr men klangen saknas. Tänk vilken klang vi lärare skulle få om vi blev stämda :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar