tisdag 29 maj 2012

Terminens första prov - Usch, fy men vilka underbara monster

Igår kväll kom jag på att jag lovat mina elever att de skulle få ha ett vanligt traditionellt prov på en del av vårt senaste område. Vi har jobbat med kroppsdelar, personbeskrivningar och en grupp med regelbundna verb.

Jag gillar inte prov. Jag tycker att det är svårt att göra prov. Hur ska jag mäta deras kunskaper på bästa sätt? Hur kommer alla till sin rätt? Helst skulle jag bara vilja ha en uppgift: "Hur skulle du gjort om tappade bort dina gamla farmor som har ont i ryggen och vad skulle du sagt?" Inte alla av mina elever uppskattar den sortens prov, så nu fick det bli som de ville.

Jag tycker verkligen inte att alla måste göra samma prov eller ens samma slags prov. Tyvärr blir det ju rätt ofta att alla eleverna på grund av tidsbrist gör samma prov. Jag hinner inte sätta mig enskilt med alla så  mycket som jag skulle vilja och faktiskt fråga hur de kommer bäst till sin rätt i olika sammanhang.

Sista sidan av dagens prov bestod av en rituppgift; rita ett monster med 5 ögon, 3 öron, 18 händer, 4 armar, 7 ben, 2 magar, 5 munnar, gympaskor och ett huvud med kort, blont, lockigt hår. Titta på skapelserna nedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar