torsdag 24 maj 2012

Musikvideo och om att inte våga säga att man är bra

Efter att ha jobbat med ett avsnitt om musik avslutade vissa av mina nior med att göra en egen musikvideo. Resultatet blev oerhört bra. Eleverna använde allt från hundar och småsyskon till sitt fotbollslag när de spelade in sina videos. En elev la upp sitt fantastiska resultat direkt på youtube och det kan ni se nedan.
Fler exempel finns på deras engelskblogg.

Tyvärr är det en del som inte vill publicera sitt resultat. De tror inte att det de gjort är tillräckligt bra att visa upp. Vi pratar en hel del om detta i gruppen, om rädslan att säga "Titta här vad jag gjort, visst är det bra?". Jag får inte så mycket respons när jag frågar dem varför, utan de skruvar mest på sig och tycker att jag är jobbig. Varför har Jante så starkt grepp om våra ungdomar? Har det kommit i skolan eller från samhället i stort? När våra barn är små behandlar vi dem som små kungar och drottningar. Vi säger till dem att de är bäst och åstadkomma precis vad de vill. När slutar vi egentligen att lyfta våra barn till skyarna?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar