tisdag 22 maj 2012

#Lärartycket 16 - Jag ångrar inte mitt yrkesval


Tack Fredrik som igår skrev om hur han insåg att han måste bli lärare. Det var intressant att få reda på hur mycket läraryrket betyder för dig.

Jag läste idag ett facebookinlägg från Lärarnas tidning där rubriken var Många lärare ångrar sitt yrkesval Jag har funderat på detta under dagen.  Ja visst vill vi ha högre lön - mycket högre lön. Visst är det stressigt när det närmar sig terminslut med tidskrävande rättning av nationella prov och betygsättning. Visst är det tufft med alla nedskärningar.

Men jag ångrar INTE mitt yrkesval!

Jag njuter av friheten vi har som lärare. Vi får jobba med det vi en gång utbildat oss i och undervisa i det. Vi kan lägga upp vår undervisning så som vi själva önskar. Vi kan variera oss från dag till dag. Vi har tio timmar i veckan som vi kan disponera hur vi vill. Vi har möjligheten att vidareutbilda oss och lära oss saker vi brinner för.

Jag njuter av att få träffa så många fantastiska ungdomar. De kommer till oss med sitt personliga bagage och lägger sin framtid i våra händer, det är vi som ska se till att de får med sig den kunskap de behöver. De litar på oss, samtidigt som de ställer krav på oss och vår undervisning. Ger vi dem respekt för dem de är, får vi respekt tillbaka. Vi träffar en del av dem mer än deras föräldrar gör och vi lär verkligen känna de här ungdomarna. De blir en del av vårt liv.

Jag njuter av att försöka hitta lösningar som passar mig och mina elever. Jag vill inte fokusera på problemen vi möter i vardagen utan istället på lösningarna. Som lärare får jag vara den entreprenör jag tycker om att vara.

Allt detta gör att ingen dag är den andra lik och det uppskattar jag. Mitt jobb är inte bara mitt jobb, det är mitt stora intresse också.

Jag är glad att Anne-Marie Körling fick idén till lärartycket och att bloggen kom till och givetvis att jag fått chansen att säga vad som är viktigt för mig i min lärarroll. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen lämnar över ordet till Magdalena Ronnby.





Teacher Appreciation Cake by Cake Chicks!

Teacher Appreciation Cake, a photo by Cake Chicks! on Flickr.

2 kommentarer:

  1. Jag ångrar inte heller mitt yrkesval! Jag älskar det. Trots allt... ;)

    SvaraRadera
  2. Jag ångrar inte mitt yrkesval men oroas av att jag skulle kunna göra det om friheten beskärs ytterligare. Trenden när det gäller lärares frihet har följt lönen neråt kraftigt!

    SvaraRadera